Fotoalbum

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Fotoalbum

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Fotoalbum

 

 

 

 

 

 

 

 


Fotoalbum

Video

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Fotoalbum

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Fotoalbum

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 





 Fotoalbum


Fotoalbum


  Fotoalbum




 



Fotoalbum
Video






Fotoalbum





Fotoalbum


Fotoalbum



Fotoalbum

Woensdag 7 december

CineCity, Spuikomweg 1 te Vlissingen

Spreker: Petra Stienen

Verschil als kans

Petra Stienen is opgegroeid in Roermond, op de Donderberg. Zij studeerde Arabische- en Midden-Oosten studies en was tien jaar werkzaam als diplomaat op Nederlandse ambassades in Caïro en Damascus. Nu is ze publiciste, zelfstandig adviseur en Arabiste.

Haar kracht ligt in het verbinden van mensen op basis van hun eigen verhalen en drijfveren. Ze geeft strategisch advies over beeldvorming en communicatie, persoonlijk leiderschap en diversiteit.  Daarnaast geeft zij regelmatig politiek commentaar in nationale en internationale media over de Arabische wereld, diplomatie en mensenrechten. Ze is één dag per week senator voor D66.

Wees een veerman of veervrouw
 
Juist nu er veel discussie is over gescheiden werelden en verschil tussen mensen in onze samenleving hoopt  Petra Stienen dat meer leiders de rol van veerman of -vrouw op zich nemen. Omdat er verbinders nodig zijn, dichtbij in de wijk of eigen stad én in de top van organisaties.

Met haar ervaring als voormalig diplomaat in de Arabische wereld  draagt zij bij aan de discussie over wederzijdse beeldvorming tussen het Westen en het Oosten, mensenrechten, omgang met verschillen en leiderschap in de 21e eeuw.

Tijdens de Spir-id bijeenkomst op 7 december vertelt zij ons vanuit haar persoonlijke ervaring over haar visie op de tweedeling in de samenleving, wat zij geleerd heeft van de Arabische wereld en de complexiteit daarvan. Dat beslissingen en gebeurtenissen daar grote maatschappelijke en economische gevolgen kunnen hebben op Nederland en de kans op een duurzame ontwikkeling van onze samenleving in de weg kunnen staan.

Maar ook vertelt ze hoe Nederland de afgelopen jaren is veranderd en hoe het leven en werken met diverse culturen juist een kans kan bieden. Hoe we samen de oversteek kunnen maken om verschillende werelden samen te brengen. Een wereld waarin we veel kunnen brengen, maar ook heel veel van elkaar kunnen leren!

Petra Stienen is een verbinder
Petra schrijft o.a. voor NRC Handelsblad,  heeft een column in De Limburger en treedt regelmatig op als commentator in radio- en tv-programma's.  Ook schreef ze verschillende boeken over de Arabische wereld . Ze won diverse prijzen. Dit jaar nog de Aletta Jacobsprijs omdat ze de stem van vrouwen in en buiten Nederland doorgeeft en versterkt. In 2013 ontving ze de Inspiratieprijs 2013 van het Prins Bernard Cultuurfonds Limburg voor haar inspirerende manier waarop ze als publiciste en verteller culturen weet te verbinden.

Petra Stienen schreef diverse boeken waaronder ‘Dromen van een Arabische Lente’ en ‘Het andere Arabische geluid’. In haar laatste boek ‘Terug naar de Donderberg’ schetst ze een beeld van de behoeften en kansen die leven in een multiculturele wijk opleveren.

TERUG NAAR DE DONDERBERG
In 1984 verlaat Petra Stienen de Roermondse wijk de Donderberg en zet de eerste stappen richting Arabische wereld. Dertig jaar later keert ze terug naar deze wijk van haar jeugd. Wat is er geworden van de Donderberg, waar inmiddels mensen vanuit de hele wereld hun thuis hebben gevonden? Hoe gaan bewoners, politici en media om met vragen over identiteit, migratie en participatie? In dit boek ontmoet Petra Stienen tal van bewoners met bijzondere verhalen. Zoals Joke en Karel, vol liefde voor carnaval en de wijk. De Somalische vluchtelinge Salada en haar ambitieuze dochter Amal. En voetbaltrainer Chaib, die wil dat alle jongeren een kans krijgen, of ze nu Mohammed of Marcel, Amina of Annemarie heten. De spannende mix van culturen en geloven, van Limburgers, Hollanders, migranten, asielzoekers en andere buitenstaanders biedt veel kansen. In Terug naar de Donderberg laten de bewoners zien dat ondanks alle problemen en tegenkrachten samenleven in een wereldwijk mogelijk is.

 Voucher Petra Stienen


Dinsdag 28 juni

Landlust te Nieuwdorp

Spreker: Ronald van Zetten

Aanpassen = overleven

Het geheim van succesvol ondernemerschap

Het is niet de sterkste, de slimste of de snelste, maar degene die zich het beste kan aanpassen aan de veranderende omgeving en omstandigheden, die overleeft…”
Dit citaat van Darwin, grondlegger van de evolutietheorie, loopt als een rode draad door de carrière van Ronald van Zetten.
 
Continu aanpassen aan veranderingen is zijn les. Veranderingen  bij toonaangevende bedrijven zoals Super, DA, Praxis,  Albert Heijn en HEMA. Veranderingen onder verschillende eigenaren, familiebedrijf, coöperatie, beursgenoteerd, private equity. Belangrijke lessen uit zijn rijke ervaring die hij deze middag ter inspiratie met ons deelt. Lessen met voor- en nadelen, met tegenslag én succes! Markten veranderen, niet alleen in retail. Ook technologie, met name intelligente oplossingen (The internet of things) heeft een grote impact op ons leven. Verzekeren gaat on-line, net als reizen boeken, notariële zaken afhandelen,  fotoalbums maken, bieden op veilingen etc. Auto’s gaan zelf rijden, robotica als middel tegen vereenzaming en noem maar op.
En dit is nog maar het begin! We staan aan de vooravond van grote ontwikkelingen.
Nederland vergrijsd, binnensteden lopen leeg.
Kortom uitdagingen genoeg.  Veranderingen die vragen om aanpassingen van ondernemers.
Graag geeft Ronald van Zetten inspirerende voorbeelden hoe deze kansen zijn te benutten.
Een presentatie met de ambitie een bijdrage te leveren aan uw ondernemerschap !
 
Ronald van Zetten
Ondernemende bestuurder voor de grootste en meest succesvolle winkelmerken.
Een retailer pur-sang.
 
Van Zetten leerde het winkelbedrijf van binnenuit en in al zijn facetten kennen en bekleedde managementfuncties in Food en directiefuncties bij toonaangevende retailers als HEMA, Praxis en Albert Heijn. In 2003 keerde Van Zetten terug bij de HEMA als algemeen directeur, waar hij 12 jaar bouwde aan een ongekende, landelijke en internationale groei. Van Zetten vertegenwoordigt alles wat (winkel)merken, managers en medewerkers nodig hebben om succesvol te zijn: bevlogen leiderschap, handelsgeest, ondernemingszin en creativiteit. Hij weet wat het vereist om goed te begrijpen hoe de markt in elkaar steekt, te weten wat daar gebeurt om er vervolgens op in te spelen.  
 
Tijdens deze bijeenkomst vertelt hij hoe je als ondernemer kunt overleven in een wereld die volop in ontwikkeling is. Hoe kansen benut kunnen worden en uitdagingen aangegaan kunnen worden.

 

 Voucher Ronald van Zetten

Donderdag 19 november

Van der Valk Hotel Middelburg

Spreker: Harry Piekema

Laat jezelf zien!

Persoonlijke kracht in communicatie

Wie kent hem niet? Onze goedlachse ‘supermarktmanager….
Wie is de mens achter de boodschap die we als een soort ‘huisvriend’ zijn gaan beschouwen? Wat heeft hij van zichzelf laten zien om zijn publiek te raken?

Als acteur weet Harry hoe hij naturel en geloofwaardig moet overkomen en hoe hij toch de mogelijkheid tot speelsheid en humor open kan houden. Behalve acteur is hij ook trainer. In die rol geeft hij aan hoe geloofwaardigheid, betrokkenheid, besluitvaardigheid en humor samen kunnen gaan op de werkvloer. Hij leert mensen niet acteren, maar wel hoe ze het beste in zichzelf naar boven kunnen halen.

Van moderne leiders en leidinggevenden wordt immers verwacht dat ze 'zichzelf laten zien'. Dit is een opdracht die we allemaal op een verschillende manier uitvoeren, maar die altijd gepaard gaat met de vraag: wat laat ik van mijzelf zien en wat niet? Bepalen welke kanten van jezelf effectief zijn, welke persoonlijke kenmerken vereist zijn voor de functie en een persoonlijke strategie uitzetten voor directe communicatie is een vereiste. Zeker in een door de media gedreven tijd als de onze. Door zijn werk in de AH reclamecampagne is Harry ook een bekende Nederlander geworden. De vraag: 'wat laat ik van mezelf zien' is er een die hij dagelijks in het contact met media of met publiek op straat moet beantwoorden.

Tijdens zijn presentatie op 19 november zal Harry vertellen over persoonlijke kracht in communicatie, zowel in het vak van acteur als in het bedrijfsleven. U zult verbaasd zijn hoe 'echt' acteurs proberen te zijn, en hoeveel er onbewust, soms goed en soms slecht, geacteerd wordt in het dagelijkse leven. Na de lezing zullen er vragen zijn, maar ook antwoorden. De presentatie is deels interactief. Dat wil zeggen dat ook u een vraag gesteld kan worden.

Over Harry Piekema
Harry Piekema is al sinds 1981 acteur en regisseur. Hij heeft vele voorstellingen gemaakt en gespeeld bij uiteenlopende gezelschappen. Maar landelijke bekendheid kreeg hij pas vanaf 2004, toen hij de spil werd in de succesvolle Albert Heyn reclame campagne, als supermarktmanager. Tien jaar lang was hij een van de vaste waarden in het reclameland en het was landelijk nieuws toen hij hier mee besloot te stoppen.  

Een van de onbekende kanten van Harry is dat hij al jaren werkt in het bedrijfsleven als coach en trainer. Hier geeft hij trainingen in management en leadership: hoe moet je een goed leider zijn, welke eigenschappen worden er dan van je verwacht, wat zijn je eigen kwaliteiten en zwakke punten. En hoe kun je ze inzetten in een persoonlijke stijl?

 Voucher Harry Piekema


Dinsdag 9 juni 2015

Spreker: Wouter Truffino

De Beste ‘Murenbreker’ van Nederland

“Change before you have to” – Jack Welch

Een spannende presentatie over het veranderen van de zakelijke wereld….

“Organisaties die kiezen voor duurzame groeisegmenten en business modellen; zullen de winnaars van morgen zijn” – Wouter Truffino

De zakelijke wereld verandert snel, heel snel. Het tempo is zelfs nog nooit zo hoog geweest. Klanten van bedrijven veranderen hun keuzes drastisch. Maar ook het type klant veranderd met rasse schreden. Het maakt niet uit in welke branche je werkzaam bent, iedereen heeft te maken met de steeds sneller op elkaar volgende veranderingen. Als je als bedrijf in staat bent om te volgen, dan zal je overleven. Volg je niet dan kan dit je voortbestaan wel eens in de weg staan.

Het verhaal van Wouter is spannend. Hij zal vertellen over hoe hij bij een van de top drie advies en ingenieursbureaus van onderaf een verandering in gang heeft gezet. Dit heeft hij gedaan door een ondergronds netwerk te introduceren. Door z’n netwerk komen medewerkers ‘echt’ centraal te staan.

Wouter is iemand met enorm veel lef. Hij heeft een ondergronds netwerk opgezet zonder dat iemand van het management er vanaf wist. Hij deed het vanuit een intrinsieke motivatie om het beste te doen voor de organisatie. De eerste bijeenkomsten van het netwerk, vonden plaats in de kelder: dus letterlijk ‘underground’ en rebels. Maar wat leverde het op? En is het ondersteund door de directie?

Welke vragen worden beantwoord?

  • Welke veranderingen spelen er op dit moment?
  • Welke vragen leveren er in de boardrooms van organisaties?
  • Hoe kan je inspelen op deze vernieuwingen?
  • Hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf behoort tot de winnaars?
  • Wat betekent dit voor uw business model?
  • Wat is de toegevoegde waarde van uw medewerkers?


Welke thema’s komen aanbod?

  • Kantelen
  • Sociale Innovatie
  • Ondergrondse netwerken
  • Kracht van de medewerker
  • Silovorming / muren binnen organisaties
  • Lean Startup volgens Eric Ries


Op 22 februari 2015 stond de uitzending van VPRO tegenlicht in het teken van Nederland Kantelt. Professor Jan Rotmans is gespecialiseerd in transitiekunde. Volgens Jan Rotmans leven we op dit moment in een kantelperiode.  De huidige systemen staan op omvallen. In plaats van top-down organiseren ontstaan er steeds meer initiatieven vanaf bottom-up. Tijdens de prestatie zullen oa beelden worden gebruikt van deze uitzending.

 Voucher Wouter Truffino


Dinsdag 9 december 2014

Spreker: René Savelberg

Het geheim van groeikracht

Leer van de ervaringen van McDonald’s

René Savelberg heeft ruim 25 jaar ervaring als ‘Business Accelerator’ en wordt gezien als een van de meest vernieuwende managementdenkers van dit moment. Na zijn opleidingen in Nederland en USA werkte hij 14 jaar bij McDonald’s NL, waarvan zeven jaar als Algemeen Directeur. Hij verdubbelt in korte tijd het aantal restaurants van 75 naar 200, met 16.000 medewerkers en 750 miljoen omzet.

René neemt je mee in zijn ervaringen als directeur van McDonald’s en de aanpak waarop hij het aantal vestigingen in korte tijd heeft uitgebreid. Hij deelt interessante informatie over de marketing van dit snelgroeiende innovatie bedrijf. Ook laat hij zien welke zakelijke partners van belang zijn bij een groeispurt binnen je bedrijf.

René neemt je mee op ontdekkingsreis naar groeikracht met praktische wetenswaardigheden, nieuwe inzichten, anekdotes met de nodige dosis humor!  Hij zal u tijdens deze Spir-id bijeenkomst wakker schudden, een spiegel voorhouden, inspireren en vooral aan het denken zetten!

Groeikracht of halve kracht?

Steeds meer bedrijven worstelen met de voortdurende veranderingen in onze samenleving. Goede producten, slimme marketing en bekwame professionals zijn niet langer een garantie voor groei. En volgens diverse onderzoeken lekt bij 80 tot 90% van alle organisaties gemiddeld 50% van alle medewerkers-energie weg. De meeste organisaties presteren dus eigenlijk maar op halve kracht...

Wat moet er veranderen?

Wat moet er veranderen?Organisaties hebben nieuwe ‘groeikracht’ nodig. Groeikracht die je als team en organisatie optimaal laat presteren, wendbaar en ondernemend maakt en waar je de wereld mee verovert. Met maximaal betrokken medewerkers die voortdurend hun radar aan hebben staan, permanent gefocussed op markt, klant en groei. Denk aan IKEA, McDonald’s en Apple maar ook aan bedrijven als Damen Shipyards en van Bommel – allemaal bedrijven met grote ‘engagement', inspirerend leiderschap, veel executie-power en duurzame groeikracht. 

Een nieuwe aanpak - frisse wind!

René Savelberg: “Ik heb bij veel organisaties binnen mogen kijken en ervaren dat het vaak beter kan. Ik heb daarom in 2010 McSense Business Accelerators (MBA) opgericht - een groeikrachtburo met 30 praktijkprofessionals, die teams en organisaties helpt om zichzelf letterlijk en figuurlijk te ‘ontketenen’ en het prestatiepotentieel volledig te benutten. Om High Performers (HPO's) te worden die het substantieel beter doen dan de markt - met hogere omzetten (+30-40%), medewerkerstevredenheid (+36%), productiviteit (+30-40%) en retentie (90% minder verloop). En het niet eenmalig, maar duurzaam beter doen waardoor ze voor stakeholders en maatschappij ook een echte meerwaarde leveren.”

“Samen met een aantal belangrijke partners hebben we een unieke, praktijkgerichte aanpak ontwikkeld, door sommige van onze klanten ook wel eens gekscherend 'Red Bull voor organisaties’ genoemd, gericht op maximaal presteren en continue groei, op lange termijn”, aldus René Savelberg.

 Voucher René Savelberg

 


Donderdag 27 mei 2014

Spreker: Arend Jan Boekestijn

"Gaat ons licht straks uit?"

Een presentatie over onze in gevaar zijnde energievoorziening....

Onze energievoorziening in gevaar.

Wat betekent instabiliteit in het Midden Oosten en Centraal Europa voor de energievoorziening in Europa?

27 mei komt historicus Arend Jan Boekestijn een lezing houden over de mogelijke impact van de instabiliteit in het Midden Oosten en Centraal Europa voor de energievoorziening van Europa. Boekestijn is verbonden aan de Universiteit Utrecht, Buitenlandcolumnist Elsevier en voormalig Tweede Kamerlid voor de VVD. Hij sprak onlangs met Russische oligarchen, Russische militaire experts, NAVO experts en think tanks in het Midden Oosten.....

De lezing belooft een spannend verhaal te worden over de risico's van onze verslaving aan fossiele brandstoffen. Nu zowel de Oekraïne crisis als de spanningen in het Midden Oosten tussen de sjiieten en de soennieten onze gas- en olie-import bedreigen, zijn de argumenten voor duurzame energie, energiebesparing schaliegas en een thoriumcentrale overweldigend.

Als we gaan dralen, gaat bij ons straks het licht uit. Met alle gevolgen van dien..... Ook voor u, als ondernemer in Zeeland.....

Enkele citaten uit zeer recente artikelen van de hand van Arend Jan Boekestijn:

'Poetin buit de zwakheden van Europa genadeloos uit. Pas als Europa erin slaagt om de afhankelijkheid van Russisch gas te verminderen, de militaire kracht te verhogen en de financiële architectuur aan te passen aan de nieuwe veiligheidssituatie, zal het antwoorden vinden op Poetins methode van sluipende annexatie'.  (NRC-Handelsblad 15 maart 2014)

'Rusland is zwak maar gevaarlijk tegelijkertijd. De gasprijs daalt en China rukt op in Centraal Azië. Rusland is een land in verval. Sancties bijten nog niet erg maar het Kremlin betaalt nu al een hoge prijs voor teruglopende investeringen en handel. Het Westen is naïef geweest over de Russische intenties en onbezonnen in de uitbreiding van de westerse invloedssfeer. Indien het Westen zich hoedt voor toezeggingen die het niet kan waarmaken, kan het wellicht een nieuwe Koude oorlog voorkomen. 
Indien Oekraïne overigens niet zijn kernwapen had opgegeven voor een illusoire bescherming van de grenzen, zat het land nu niet diep in de problemen. Het is maar goed dat het kabinet de motie van de Tweede Kamer om de JSF niet te voorzien van kernwapentaken naast zich neer heeft gelegd'.  (Volkskrant 1 april 2014)

'De wetenschap dat de VS met hun schaliegas de Saoedische olie steeds minder nodig heeft vergemakkelijkt de keuze voor hun Alleingang. In Bahrein ziet  Ryad geen reden meer om zich iets aan te trekken van de Amerikaanse bezwaren tegen de onderdrukking van de sjiitische bevolking. Spanningen met het sjiitische Irak en Iran lopen op. Het is niet uitgesloten dat Obama's weigering om oorlog te voeren uiteindelijk tot een bloedige strijd leidt tussen soennieten en sjiieten waarbij onze 16-eeuwse godsdienstoorlogen verbleken. En dan te bedenken dat de sjiitische minderheid in Saoedi Arabië pal naast de olievelden woont . De olieaanvoer naar Europa is instabieler dan ooit'. (Elsevier, column december 2013)

Arend Jan Boekestijn

Arend Jan Boekestijn  is in staat zeer onderhoudend te vertellen en weet als geen ander diepgang te geven aan zijn presentaties. Hij heeft een brede interesse in economische, politieke en maatschappelijke actualiteiten. Het onderwerp ‘energievoorziening' lijkt misschien wat ‘ver-van-uw-bed'..... maar niets is minder waar. Arend Jan Boekestijn praat u in kort tijdsbestek volledig bij over ontwikkelingen in de wereld die voor ons allemaal van belang zijn. Voor nu én in de toekomst.

En hij vertelt het als een spannend boek....

 Voucher Arend Jan Boekestijn


Donderdag 12 december 2013

Spreker: Arko van Brakel

"‘Succesvol ondernemen: in de WEconomy"

Waarden zonder normen: succesvol ondernemen in de WEconomy.

Geen mens, organisatie, markt of samenleving kan zich ontworstelen aan de wetten van de natuur, waarin groei en vergankelijkheid elkaar afwisselen. Wat door velen als een crisis wordt ervaren, is feitelijk een overgangsperiode aan het einde van een lange cyclus, waarin een nieuwe werkelijkheid geboren wordt. Vergelijkbaar met de winter. De natuur is in rust, in afwachting van de lente. Het is de kunst om de fase waarin een bedrijf of markt zich bevindt goed te interpreteren. De maatschappij verandert immers razendsnel van een MEconomy naar een WEconomy. “Greed” en graaien zijn passé en oude, universele waarden en verantwoordelijkheden worden gezocht en hervonden. Waarde gedreven bedrijven blijken ook naar financiële maatstaven succesvoller te zijn dan geld-gedreven ondernemingen. Maar hoe breng je de waarden van je organisatie tot leven zonder in belemmerende normen en regels te vervallen? Van Brakel biedt handreikingen en antwoorden op actuele vraagstukken.

“Word de beste versie van jezelf in een razendsnel veranderende wereld”

Arko van Brakel is inspirator, ondernemer en sinds september 2012 Chief Inspiration Officer van de Baak. Zijn doel is van Nederland het meest ondernemende land van de wereld te maken. Want een ondernemende manier van leven, werken, denken en doen is het antwoord op bijna alle uitdagingen die in onze snel veranderende wereld op ons af komen de komende jaren. In Van Brakel’s visie hoef je geen eigen bedrijf te hebben om ondernemend te kunnen zijn. Wel heb je een portie lef nodig. Het lef om authentiek te zijn, het lef om te durven dromen, lef om kennis te delen, fouten te maken, te leren.... Kortom het lef om jezelf nieuwe vragen te stellen om nieuwe antwoorden te krijgen.

Ook in zijn rol als algemeen directeur van de Baak kan Van Brakel zijn ondernemerschap prima kwijt. In een moeilijke markt heeft de Baak onder van Brakel’s leiding juist het lef om haar aloude maatschappelijke DNA in een moderne jas te gieten, om daarmee de leiderschapsvragen van nu te beantwoorden. Van Brakel gelooft niet in crisisdenken. Zijn stelling is dat de wereld in een nieuwe werkelijkheid is beland, met nieuwe spelregels. De samenleving verandert van een Ik- en ego-gedreven MEconomy, naar een WEconomy waarin thema’s als samenwerken, delen, duurzaamheid en verantwoordelijkheid centraal staan. Zijn eigen ervaringen als Internet ondernemer, nieuwe, zeer actuele kennis en inzichten uit de hoogwaardige netwerken van de Baak en actuele businesscases uit de online en offline wereld tonen aan dat duurzaam succes begint bij authentieke waarden. Van Brakel toont zelfs aan dat er een wereld van overvloed in het verschiet ligt als we de spelregels van de WEconomy werkelijk durven te omarmen. De enige belemmering is ons eigen dromen, denken en handelen.

Hij vertelt natuurlijk ook op inspirerende wijze over de hoogtepunten, zoals zijn bedrijf EuroNet Internet, de eerste commerciële internet provider van Nederland waarvan hij op 25 jarige leeftijd mede-oprichter was. Maar met de nodige humor en zelfreflectie deelt hij ook zijn mislukkingen, zoals zijn avontuur met de onderneming Jamby, feitelijk een conceptuele voorloper van het huidige YouTube, dat hij met enkele partners in 1999 oprichtte. Het werd in vele opzichten een fiasco, dat Van Brakel zijn geld én zijn gezondheid kostte... maar juist in dit falen lag de bron voor nieuw succes. Want fouten zijn leermomenten die je vooral moet zien als een kans om sterker terug te komen. Van Brakel bewijst zijn filosofie dagelijks als ondernemer, niet alleen in zijn eigen bedrijven, zoals Nieuwe Helden, Y-People en Traffical, maar vooral ook in zijn nieuwe rol als directeur van de Baak.

De “Human side of enterprise” staat centraal in het gedachtegoed van De Baak. Een thema dat ook voortdurend terugkomt in Van Brakel’s kijk op succesvol leiderschap, ondernemerschap en management. Juist nu, in een periode waarin sociale media ons misschien wel asocialer maken dan ooit, terwijl economische problemen mensen van elkaar dreigen te verwijderen.

Van Brakel is auteur van de boeken “Nieuwe Helden” en de bestseller “Iedereen Ondernemer”, die was genomineerd voor de prestigieuze titel “Managementboek van het Jaar”. Zijn gedachtegoed deelt hij bovendien regelmatig in zijn columns in Sprout, op www.nuzakelijk.nl en in het verleden ook wekelijks in het FD. In zijn laatste boek “Ondernemen met Lef” nam hij de rol van hoofdredacteur op zich.

Arko’s brede kijk op ondernemerschap is dan ook toepasbaar op elk niveau, praktisch, strategisch en altijd toekomstgericht. Een ding is zeker: inspiratie is gegarandeerd. Want in Van Brakel’s visie is ondernemerschap altijd persoonlijk. Je bent tenslotte vooral succesvol als je op weg bent de beste versie te worden van jezelf.

 Voucher Arko van Brakel


Dinsdag 14 mei 2013

Spreker: Mathieu Weggeman

"Generatieverschillen in organisaties"

Er ontstaat een steeds grotere kloof tussen de innovatoren van de Netwerkgeneratie en de leden van de Protestgeneratie die de belangrijkste stoelen in de politiek, het management en de media bezet houden. Zij kennen de werkelijkheid vooral uit teksten en doen één ding tegelijk. De Screenagers die voor hun werken, leven daarentegen in een beeld- en klankcultuur en zijn vaardig in multitasking en parallel processing. Dat hebben ze noodgedwongen geleerd omdat er in de Global Casino van vandaag zo veel keuzen per tijdseenheid gemaakt en afgehandeld moeten worden.

De motivatoren van de Protestgeneratie zijn vooral geld, status en macht. Voor de Nieuwe Generatie gaat het om People, Planet & Profit. Zeeland kan inspelen op die waarden met thema’s waar de Provincie goed in is, zoals getijdenenergie, bio-energie en watermanagement en door te willen functioneren als proeftuin en experimenteerruimte op klimaatgebied. Mee mogen denken over innovaties op die gebieden, dat trekt jongeren aan. Ook zo’n project als “Vitaal Platteland” appeleert aan de values van de Netwerkgeneratie. Voorwaarde voor het kunnen kapitaliseren op genoemde Zeeuwse sterkten, is een versterking van de culturele voorzieningen. De Nieuwe Generatie wil naast ‘groen’ en mogelijkheden om te sporten, ook popconcerten, dansen, theatervoorstellingen, debatcentra en hippe restaurantjes. Door daar in te investeren kan het imago van de Provincie als saai en oudbollig veranderen in levendig en fris of modern of misschien wel nerdy, en dat is tegenwoordig een positieve kwalificatie. 

Als de machthebbers van de Protestgeneratie te weinig interesse blijven tonen voor de manier van werken, leren en leven van de jongste generatie, dan zal de Netwerkgeneratie zich niet duurzaam aan hun – traditionele – organisaties verbinden. Werknemer 2.0 komt dan in het beste geval even langs om te leren en gaat weer verder.

De hoogste tijd voor generatie-integratie !


Prof. dr. ir. M.C.D.P. Weggeman is hoogleraar Organisatiekunde, in het bijzonder Innovatie Management aan de Faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences van de Technische Universiteit Eindhoven. Daarnaast is hij strategic associate van Squarewise Amsterdam en voert hij een eigen praktijk als bestuursadviseur.

Mathieu Weggeman heeft als focus voor zijn onderzoek gekozen voor het begrijpen en verklaren van innovatieprocessen in technologie- en kennisintensieve organisaties. Zijn bijzondere aandacht gaat daarbij uit naar het leidinggeven aan professionals, strategieforulering, het realiseren van collectieve ambitie in teams en organisaties en de werkwijzen van de netwerkgeneratie (zoals crowd sourcing).

In 2005 publiceert Management Team dat Weggeman door zijn collega’s is gekozen in de Top-10 van beste Nederlandse organisatieadviseurs en in 2008 wint zijn boek “Leidinggeven aan professionals? Niet doen!” de Managementboek van het Jaar Prijs en wordt het genomineerd voor de Gids prijs 2008 voor het beste HRM-boek. 


Als spreker
Weggeman is als hoogleraar organisatiekunde verbonden aan de TU Eindhoven en staat bekend als een zowel gedegen als onderhoudend inleider. Hij heeft een aangename, vaak humoristische, spreekstijl én een sterke inhoud met nieuwe inzichten.

 Voucher Weggeman


13 december 2012

Spreker: Kees Jansma

"Een bedrijf leiden is topsport"

Als verslaggever binnen de sportwereld en gezicht op de Nederlandse buis, is de bekendheid van Kees Jansma groot. Dit beeld wordt nog versterkt omdat Kees Jansma het PR-gezicht is van het Nederlands voetbalelftal.

Over Kees Jansma
Hij was het lelijke eendje van de familie. Broer en zus konden goed leren. Hij wilde en kon dat niet. Of andersom. Herhaaldelijk werd hij van school getrapt en nam zich daarom voor  het zonder diploma's, maar met doorzettingsvermogen te doen. En dat heeft hij nog steeds!
In het verleden soms zelfs te veel. Veel moest wijken voor zijn loopbaan, maar hij moest en zou omhoog vallen. “Toen ik in 1988, na het EK van West-Duitsland waar Oranje won, plots werd gevraagd om chef-sport van de NOS te worden zei ik: hier sta ik, ik moet nog alles leren, maar dat zal ik doen ook.” Jaren later begint hij zijn eigen tv-productiebedrijf en zegt tegen zijn aanvankelijk 22 medewerkers: “Als we allemaal een stapje meer doen dan de concurrentie, dan verslaan we iedereen in en om Hilversum!” Een jaar later werd zijn bedrijf, WK-producties, hét omroepbedrijf van het jaar. Weer drie jaar later verkocht hij datzelfde bedrijf aan Reinout Oerlemans en kon hij de mensen van het eerste uur een bonus uitreiken.

Na deze periode wordt het eens zo noodzakelijke succes gerelativeerd en besluit Kees Jansma om alleen nog maar leuke dingen te gaan doen. Presenteren bij Canal +, Eredivisie Live en Sport 1. Tevens is hij sinds 2004 perschef bij het Nederlands elftal. Geen leiding meer geven dus. Wel het adviseren en ondersteunen van o.a. verschillende coaches zoals de jonge Van Basten, de ervaren Van Marwijk en de zeer geslaagde coach Van Gaal. Eigen ervaringen, zowel goed als slecht, dienen als leidraad.

Op dit moment is hij in zijn 66e levensjaar en heeft hij contracten tot met juni van 2014. Onlangs is zijn boek  KEES verschenen.

Over zijn verhaal:
Vallen en opstaan zonder perspectief...
Een bedrijf leiden is topsport.
Van toen naar nu, in een uurtje.
Inside-stories, anekdotes, falen.
En over sportieve communicatie.
Zo openhartig als het kan.

Waarbij de levenslessen van Rinus Michels en het WK van 2010 de hoofdrol vertolken.
En waarbij de slogan van Bert van Marwijk als rode draad fungeert: je kunt iets willen, maar ook iets écht willen...

Als spreker
Kees Jansma ontpopt zich tijdens zijn presentatie als aimabel spreker en weet zijn publiek te boeien. Refererend aan de sportwereld legt hij analogieën naar het bedrijfsleven. Kees Jansma gaat geen problemen uit de weg en speelt in op actuele zaken. Hij is energiek, scherp en gedreven. Bovendien heeft hij veel ervaring én een brede kennis van sport en ondernemen, waar iedereen zijn voordeel mee kan doen.

 Voucher Kees Jansma


24 april 2012

Spreker: Willem (Wim) Anker

"Het Pleidooi"

Willem (Wim) Anker
Samen met zijn broer Hans behoort Wim Anker  tot de meest bekende strafpleiters van Nederland ‘de Broertjes Anker’. Twee advocaten die hun ‘kop boven het maaiveld durven uitsteken’. Verdedigen vaak verdachten van ernstige misdrijven, hebben een uitgesproken standpunt over de duur van gevangenisstraffen en de uitvoering van de TBS maatregel, omdat zij vinden dat ieder mens toch een mens is.

Willem Anker woonde samen met tweelingbroer Hans en zijn ouders in zijn vroege jeugd op het eiland Schiermonnikoog, alwaar vader burgemeester was. Hij groeide op in het Friese Akkrum, waar hij nog steeds woont en studeerde rechten aan de Rijksuniversiteit te Groningen. Na werkervaring te hebben opgedaan als beleidsmedewerker op de directie TBR en Reclassering van het Departement van Justitie, werd hij advocaat bij Trip Advocaten. In 1991 richtte hij samen met broer Hans het kantoor Anker & Anker Strafrechtadvocaten op te Leeuwarden.

Grote bekendheid kreeg dit kantoor door een aantal geruchtmakende strafzaken, zoals die van Ferdi E., de verdachte van de moord op Gerrit Jan Heijn. Ook de zaak Jan Veerman, caféhouder te Volendam, die werd bijgestaan na de Volendambrand op 1 januari 2001 deed veel stof opwaaien.

Zelf vindt Wim grensverleggende zaken en proefprocessen die leiden tot nieuwe jurisprudentie het meest boeiend. Zijn specialismen zijn TBS-zaken, levenslang gestraften en levensdelicten, waarbij het uitgangspunt is dat iedereen recht heeft op een eerlijk proces.

"Het Pleidooi"
Tijdens een verre van standaard presentatie gaat de flamboyante advocaat onder meer in op de vooroordelen die bestaan ten aanzien van het beroep strafpleiter en maakt hij duidelijk hoe snel een brave burger een verdachte kan worden. Ook wordt er niet geschroomd confronterende voorbeelden uit de praktijk te noemen

Als spreker
De presentatie van Willem Anker geeft u het gevoel in de rechtszaal aanwezig te zijn. U zit gedurende het 'pleidooi' op het puntje van uw stoel en keert huiswaarts met een volledig andere kijk op het vak van strafrechtadvocaat.

 Voucher Willem Anker


Woensdag 23 november

Spreker: Maarten van Rossem

Tegen de waan van de dag

In Nederland is een breed gedragen maatschappelijk pessimisme al meer dan tien jaar in de mode. Ook voor de naaste toekomst is vrijwel iedereen somber gestemd. De euro zal ten onder gaan, de Verenigde Staten zijn op weg naar de afgrond en wat er verder al niet mis kan gaan. Het is wel nuttig te weten dat voorspellingen over een periode van tien jaar, laat staan over een periode van twintig jaar in het verleden nooit zijn uitgekomen. Er is op dit moment eerder reden voor optimisme dan voor pessimisme, wat nog helemaal niet wil zeggen dat onze toekomst louter zonneschijn zal brengen. De enige juiste benadering is de toekomst kalm en neutraal tegemoet te zien --voorbereid op alles!

Tijdens zijn presentatie blikt Van Rossem terug op de 20e eeuw, om hieruit vervolgens lering te trekken voor de 21e eeuw. Het nieuwe Europa, de opkomst van economische grootmachten en de kansen en bedreigingen voor het bedrijfsleven.

Over Maarten van Rossem

Maarten van Rossem is niet alleen Nederlands bekendste historicus en Amerikadeskundige, hij is ook een veelgevraagd commentator op radio en televisie. Regelmatig is Maarten van Rossem te zien in programma’s als De Wereld Draait Door en Pauw en Witteman. Daarnaast heeft hij zijn wekelijkse optreden in Goedemorgen Nederland op Radio 1. Hij heeft enkele bestsellers op zijn naam staan en sinds zomer 2008 zijn Van Rossems  analyses ook te lezen in zijn eigen tijdschrift: Maarten!

Op 24 oktober 1943 wordt Maarten geboren in het keurige Zeist. Hij is de oudste van drie kinderen, groeit op in Wageningen en brengt zijn studententijd in Utrecht door waar hij geschiedenis studeert.
In 1996 wordt Maarten bijzonder hoogleraar moderne geschiedenis aan de Universiteit Utrecht en in 2003 wordt hij verkozen tot ‘Historicus van het jaar 2003’. Na zijn nuchtere commentaar op de aanslagen van 11 september 2001 werd hij aanvankelijk hevig bekritiseerd en vond men hem te relativerend. Later leek het tij te keren en werd Van Rossums nuchtere kijk op de wereld meer gewaardeerd.

Als spreker
Zijn stijl is nuchter, relativerend, doorspekt met humor én soms confronterend,  maar altijd gestaafd op feiten. De combinatie van zijn vakinhoudelijke kennis en zijn bijzondere sprekerstalent maken Maarten van Rossem  een geliefd spreker die er in slaagt om de rode draad in de geschiedenis te signaleren en deze door te trekken naar de economische toekomst.

 Voucher Maarten van Rossem


Dinsdag 24 mei 2011:
 
Spreker: Paul Schnabel

‘Zekerheden over en voor een onzeker land’.

‘Veel mensen hebben het gevoel dat het met het land de verkeerde kant op gaat. Persoonlijk hebben ze wel niet veel te klagen, integendeel zelfs, maar over de samenleving en de politiek des te meer. Onder het nieuwe kabinet is de stemming wel wat verbeterd, maar inmiddels zwelt de kritiek alweer aan. Hoe staat Nederland er nu echt voor, in vergelijking met zichzelf in de jaren negentig en met de andere landen van de Europese Unie nu? Hoe doen we het economisch, hoe staan we er financieel voor, hoe zijn we door de crisis gekomen? Waarom zijn Nederlanders zo kritisch over de politiek en geven ze hun stem zo graag aan nieuwkomers? Wat zijn de uitdagingen waar Nederland in het tweede decennium van de nieuwe eeuw voor staat en hoe liggen onze kansen? Hebben we straks nog voldoende pensioen, gaat het een beetje lukken met de integratie van de minderheden, houdt de langere levensverwachting ook de belofte van een goed leven in? Al deze vragen zullen aan de orde komen en ze zullen ook beantwoord worden’.
 
Over Paul Schnabel:

‘Paul Schnabel is socioloog, directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau en een van de acht universiteitshoogleraren van de Universiteit Utrecht. Hij schrijft columns voor NRC-Handelsblad en het Financieele Dagblad, is commissaris van Shell Nederland en als bestuurder en toezichthouder o.a. verbonden aan het Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie, Museum het Catharijneconvent, het Nederlands Openluchtmuseum, de Stichting De Ombudsman. Hij heeft zitting in veel jury’s en commissies en staat hoog op de lijst van de top-200 van invloedrijkste Nederlanders ( in 2010 op de elfde plaats) die De Volkskrant ieder jaar publiceert. In 2010 ontving hij de een keer per twee jaar uitgereikte erepenning van de Koninklijke Nederlandsche Academie van Wetenschappen voor zijn wetenschappelijk werk en maatschappelijke inzet.’

 Voucher Paul Schnabel


23 november 2010:

Spreker: Rik Torfs

Normen en waarden


Deze bekende Belg is een actieve duizendpoot. Naast hoogleraar kerkelijk recht aan de Katholieke Universiteit Leuven, jurylid in De Slimste Mens, presentator en expert van een aantal radio- en televisieprogramma’s en columnist voor o.a. De Standaard en Le Soir, is hij sinds 2010 tevens senator van de CD&V, de Vlaamse christendemocratische partij.
 Voucher Rik Torfs



27 april 2010:

Sprekers: Gerd Leers en Esther Crombag

Blind vertrouwen
 
Gerd Leers (oud burgemeester van Maastricht) en Esther Crombag (universitair docent en visueel gehandicapte sportvrouw) zullen in een duo-presentatie ingaan op de huidige maatschappelijke en politieke onvrede en het gebrek aan vertrouwen. Ze zullen naast een analyse van de situatie ook hun visie geven op de mogelijke oplossingen en u uitdagen zelf stelling te nemen.


 

Spreker: Gerd Leers
Gerd Leers heeft zeer recent Maastricht als burgemeester verlaten. Hij heeft in die functie ontzettend veel voor de stad betekend. Hij is een icoon dat door iedereen in Maastricht wordt gekoesterd. Hij heeft een symphatieke benadering en een innemende persoonlijkheid. Daarnaast heeft hij ook de nodige dosis humor en zeer leerzame anekdotes.

 Voucher Gerd Leers

Spreker: Esther Crombag
De 34-jarige Esther Crombag is universitair docente in Maastricht, presentatrice en Limburgse vrouw van het jaar 2009. Daarnaast is zij succesvol Tandemwielrenster. Zij heeft deelgenomen aan twee WK's en één EK. Momenteel probeert zij een nominatie binnen te halen voor de Paralympics in London (2012). Zij heeft zich nooit laten hinderen door het feit dat ze in haar elfde levensjaar plotseling blind werd.

   

10 november 2009:

Spreker: Marcel van Dam

Neem afscheid van uzelf
Een bijeenkomst over morele gronden van beloningen en bonussystemen

Spreker: Drs. Marcel van Dam
Marcel Parcival Arthur (Marcel) van Dam is op 30 januari 1938 geboren te Utrecht. Hij werd bekend (en populair) als VARA-ombudsman. Als socioloog onderzoeker van kiezersgedrag. Was in het kabinet-Den Uyl staatssecretaris voor volkshuisvesting. Bevorderde de bouw van woningen voor jongeren en alleenstaanden (Van Dameenheden). Voerde na zijn aftreden fel oppositie tegen het huurbeleid van staatssecretaris Brokx en het woningbeleid van minister Beelaerts. Was een jaar minister in het kabinet-Van Agt II. Speelde als vice-voorzitter van de enquetêcommissie RSV een prominente rol bij dat spraakmakende onderzoek. Schuwde populistisch taalgebruik ('belubberen') niet. Na zijn Kamerlidmaatschap voorzitter van en tv-presentator bij de VARA. Succesvol met het programma 'De achterkant van het gelijk’ en ‘Het Lagerhuis'. Gewiekst debater en sofistisch ondervrager.

Voucher Drs. Marcel van Dam

21 april 2009:

Spreker: A.F.G. (Willem) Vermeend

De kredietcrisis
en hoe we er sterker uit kunnen komen

Over de economie, banken, bonussen, de huizenmarkt, pensioenen, Obama en hoe we de crisis kunnen aanpakken.

Spreker: prof.dr. A.F.G. (Willem) Vermeend
Willem Vermeend is voormalig Tweede Kamerlid voor de PvdA, oud-staatssecretaris van Financiën en oud-minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Tegenwoordig is hij ondernemer, hoogleraar European Fiscal Economics aan de Universiteit van Maastricht en commissaris bij diverse internationale ondernemingen.

prof.dr. A.F.G. (Willem) Vermeend

21 oktober 2008:

Spreker: Mr. A.A.M. (Dries) van Agt

Ervaringen van een volbloed politicus

Mr. Andreas van Agt was hoogleraar strafrecht toen hij in 1971 bij toeval in de nationale politiek terechtkwam. Hij ontwikkelde zich in korte tijd van een enigszins onbeholpen minister naar een volbloedpoliticus. Parlementarisch-historisch is de rol van Van Agt voor het CDA van niet te onderschatten waarde geweest. En er zijn meer gebeurtenissen waarbij Van Agt van grotere of andere betekenis is geweest dan wel wordt gedacht.
 
Zo kreeg hij als minister van Justitie (1971-1973) en minister-president onder andere te maken met De Drie van Breda, de oorlogsmisdadiger Pieten Menten, liberalisering van de abortuswetgeving en de treinkapingen en gijzelingsacties van 1975 en 1997. Als minister-president tekende hij voor Bestek ’81’ een ingrijpend bezuinigingsplan en maakte hij de troonswisseling (inclusief krakersrellen) van koningin Juliana naar Beatrix mee. Tegenwoordig staat hij bekend als een gepassioneerd bepleiter voor rechtvaardigheid van de Palestijnse zaak.
 
Op 19 mei jl. is het boek ‘Tour de Force’ verschenen. Deze biografie over de heer Van Agt is geschreven door onderzoekers van het Centrum voor parlementaire Geschiedenis van de Radboud Universiteit Nijmegen. Tijdens de bijeenkomst van Spir-id zal de heer Van Agt ingaan op zijn handelwijze rondom een aantal precaire kwesties die omschreven zijn in dit boek. Zijn aanpak bij moeilijke en vaak ingewikkelde problemen, zullen u als gast zeker inspireren. Maar ook het belang van het eerbiedigen van de mensenrechten zal tijdens de bijeenkomst van Spir-id aan de orde komen.

   

Mr. A.A.M. van Agt

Minister van Justitie in de woelige jaren ’70. In 1977 werd hij Minister-President. Na zijn Haagse periode werd hij benoemd tot commissaris der Koningin in de provincie Noord-Brabant. In 1987 vloog hij over de landsgrens: hij werd EG-ambassadeur in Japan en vervolgens in de Verenigde Staten.

Als spreker
Mr. Van Agt is een getapt spreker. Zijn woordkeus is markant en zelfs befaamd. Zijn uiteenzettingen zijn onderhoudend maar ook glashelder en op de man af. Bovendien zijn zijn verhalen steeds met humor gekruid.

Voucher CV A.A.M. van Agt

27 mei 2008:

Spreker: Charles Groenhuijsen

Een spreker met internationale ervaring houdt ons een spiegel voor die stemt tot nadenken.

Nederland
Een bijzonder land in een snel veranderende wereld

   
In een presentatie met veel leuke anekdotes gaat deze spreker in op de krachtbronnen van het bijzondere land dat Nederland is, maar ook komen onze valkuilen en minder fraaie kanten aan bod.

Achtergrond Charles Groenhuijsen
Charles Groenhuijsen was 13 jaar correspondent voor de NOS in Washington. In die tijd groeide hij uit tot een bekende Nederlander die van dichtbij de emoties voelde die wereldschokkende gebeurtenissen teweeg kunnen brengen. Zijn kracht was om zelfs de meest tragische gebeurtenissen op journalistiek verantwoorde manier onder het voetlicht te brengen. Het was voor hem niet altijd even gemakkelijk om na zijn ervaringen met de Amerikaanse cultuur te wennen aan wat typisch Nederlands is. Momenteel is hij een succesvol schrijver en geeft hij presentaties over thema’s die in het brandpunt van de belangstelling staan.

Voucher Charles Groenhuijsen